Reflektory, lampy, żarówki

 

Ponieważ lubię usprawniać posiadane samochody postanowiłem, że także w przypadku tego auta nieco usprawnię oświetlenie.

Z przodu mój Ford, pochodzący z USA ma refloktory europejskie. Jako światła mijania są tam żarówki H7 55W. Jako światła

 drogowe są żarówki dwuwłóknowe H15 55W/15W, w których włókno 15W nie jest wykorzystane. Jako kierunkowskazy służą

pomarańczowe żarówki WY21W. Wreszcie okazuje się, że w reflektorach przednich nie ma żarówek świateł pozycyjnych.

Dlatego postanowiłem do reflektorów dodać żarówki pozycyjne W5W oraz wykorzystać włókna 15W żarówek H15 jako

światła dzienne (DRL). Jednak w pierwszej kolejności zamieniłem żarówki kierunkowskazów na chromowane. Następnie

korzystając ze schematu oraz miernika ustaliłem za jakie funkcje odpowiadają poszczególne przewody idące do lampy oraz

do czego są podłączone poszczególne styki w gniazdku wtyczki lampy. Numeracja na zdjęciu jest zgodna ze schematem.

 

                                        

 

                                        

 

Opis styków i przewodów: 1, 9, 12 to przewody i styki masy. 2 - zasilanie włókna 55W H15 (drogowe). 3 - zasilanie

włókna 15W H15, według schematu to DRL, ale u mnie na tym przewodzie nie ma nigdy napięcia, i nie wiadomo

jak to można aktywować. 4 - przewód oznaczony VPWR, jest na nim napięcie po włączeniu stacyjki. 6 - zasilanie

żarówki H7 (mijania), 7 - zasilanie żarówki kierunkowskazu. Zaś przewód 10 (w lampie brak styku) to zasilanie

światła pozycyjnego. Jest jeszcze styk 14, wg schematu odpowiada za ustawienie poziomu świecenia lampy,

ale u mnie nie ma regulatora poziomu w przełączniku świateł. Czyli już wiedziałem co należy po kolei zrobić. :-)

Otóż postanowiłem do przwodu 10 i masowego 9 podłączyć żarówki pozycyjne W5W oraz równolegle z nimi

cewki przekaźników samochodowych. Zaś do styków rozwieranych tych przekaźników podłączyć z jednej

strony odgałęzienie przewodu 4 a z drugiej strony styk 3 - czyli włókno 15W H15. W ten sposób po włączeniu

stacyjki prąd popłynie przewodami 4 przez zwarte styki przekaźników na styk 3 czyli zaświecą się włókna 15W

jako światła dzienne. Natomiast po włączeniu świateł pozycyjnych (oraz mijania, itd.) przekaźniki rozłączą styki

świateł dziennych a zapalą się dodatkowe żarówki W5W jako światła pozycyjne. W reflektorach za pomocą małej

otwornicy wywierciłem nieduże otwory, w nich umieściłem gumowe oprawki z żarówkami W5W a przewody

od nich wyprowadziłem na zewnątrz przez specjalnie dobranie gumowe przelotki. Całość na zdjęciach:

 

                                                                                

 

                                                                                

 

Przewody ładnie zaizolowałem, reflektory zamontowałem, podłączyłem wtyczki i nastała chwila prawdy. :-)

Uruchomiłem samochód - automatycznie zaświeciły się moje DRL - włókna 15W żarowek H15. Przełączyłem

przełącznik świałeł na pierwszą pozycję - światła dzienne zgasły a zapaliły się nowe żąrówki W5W jako pozycyjne.

 

                                        

 

W dalszej kolejności postanowiłem zamienić żarówki występujące w oświetleniu tablicy rejestracyjnej oraz

w lusterkach bocznych jako oświetlenie progów na żarówki ledowe. Kupiłem na Allegro lampki ledowe do

oświetlenia progów, montowane od spodu lusterek. Różnicę pomiedzy żarówką a lampką LED widać tu:

 

                                        

 

Na koniec wymieniłem lampki żarówkowe oświetlenia tablicy rejestracyjnej na zakupione na Allegro lampki LED:

 

                                        

 

Jak pisałem powyżej w lampach  przednich jest jeszcze styk 14, który wg schematu odpowiada za ustawienie

poziomu świecenia lampy, ale u mnie nie było regulatora poziomu w przełączniku świateł. Postanowiłem jednak

to zmienić i spróbować, czy uda się uruchomić ustawianie poziomu świecenia reflektorów. W tym celu kupiłem

odpowiedni przełącznik świateł, który posiada pośrodku małe pokrętło regulatora poziomu. Po otrzymaniu

przesyłki wyjąłem stary przełącznik, podłączyłem nowy i nastąpiła chwila prawdy. Po przekręceniu małego

pokrętła reflektory elegancko zaczęły przestawiać poziom świecenia. Także udało się - teraz wszystko działa

jak należy. Poniżej zdjęcie starego przełącznika świateł oraz nowego, zamontowanego już w samochodzie:

 

                                        

 

 

 

Powrót na stronę nadrzędną