Malowanie EZT

czyli co piszczy w kiblach :-)

 

EN57

Zespoły serii EN57 to najliczniejsza seria EZT występująca na PKP, można je spotkać praktycznie w każdym rejonie kraju. Popularna nazwa - ''kibel''. :-) Początkowo wszystkie EN57 miały barwy żółto-niebieskie, jednak teraz występują w wielu różnych malowaniach. Jest to wynikiem chęci różnych Zakładów Przewozów Regionalnych do wyróżniania się barwami spośród innych, a także różnych eksperymentów kolorystycznych, np. na EN57 należących do Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) w Trójmieście. Ponadto EN57 mogą różnić się nieco wyglądem (nowsze egzemplarze mają płaską dwuszybową ścianę czołową) oraz wyposażeniem (niektóre posiadają przedziały 1 klasy). Zespoły EN57 można łączyć w składy po 2 lub 3 (rzadziej) EZT. Mogą też współpracować z zespołami EN71 i ED72.

           

Malowanie żółto-jasnoniebieskie, boczne ściany ryflowane. Można je spotkać praktycznie wszędzie.

           

Malowanie żółto-ciemnoniebieskie, boczne ściany ryflowane. Można je spotkać praktycznie wszędzie.

           

Malowanie żółto-jasnoniebieskie, boczne ściany gładkie. Egzemplarze bez ryfli były produkowane później, numery powyżej 1111. Można je spotkać praktycznie wszędzie.

           

Malowanie pomarańczowe, boczne ściany ryflowane. Pomarańczowe malowanie pojawiło się początkowo w okręgu warszawskim. Obecnie można je spotkać także w innych miejscach: Olsztyn, Lublin.

           

Malowanie pomarańczowe, boczne ściany gładkie. Można je spotkać w Warszawie, Olsztynie, Lublinie.

           

Malowanie pomarańczowe, boczne ściany gładkie, nowa ściana czołowa z dwoma szybami. Są to egzemplarze z numerami 19xx. Popularnie nazywane kiblami EDkowymi (od serii ED7x posiadającej takie ściany czołowe). Można je spotkać w Warszawie, a kilka egzemplarzy w Szczecinie, Katowicach.

           

Malowanie żółto-skośnoniebieskie, boczne ściany ryflowane, ściany czołowe żółto-niebieskie, drzwi żółto-niebieskie. Można je spotkać na trasach obsługiwanych przez SKM Trójmiasto.

           

Malowanie żółto-skośnoniebieskie, boczne ściany gładkie, ściany czołowe żółto-niebieskie, drzwi żółto-niebieskie. Można je spotkać na trasach obsługiwanych przez SKM Trójmiasto.

           

Malowanie kremowo-skośnoczerwone, ściany czołowe całe czerwone. Nr m.in. 1464, 1618 (ZPR Olsztyn). Obecnie nie występuje.

           

Malowanie brunatno-kremowe, żółte wstawki na ścianach czołowych. Były 4 egzemplarze w takim malowaniu, należały do ZPR Łódź, oddział Idzikowice. Można je było spotkać w Warszawie w pociągach z Radomia. W czasie napraw rewizyjnych zespoły zostały przemalowane.

           

Malowanie niebiesko-żółte, charakterystyczny żółty zygzak na końcach, boczne ściany ryflowane. Nr m.in. 658, 702, 726, 727, 736, 737, 749, 758, 763, 765, 836, 942, 948, 971, 1096 (ZPR Bydgoszcz).

           

Malowanie niebiesko-żółte, charakterystyczny żółty zygzak na końcach, boczne ściany gładkie. Nr m.in. 1154, 1531, 1736, 1783, 1793, 1794, 1818, 1819 (ZPR Bydgoszcz), 1185, 1206, 1209, 1230, 1244, 1249, 1258, 1266, 1281 (ZPR Szczecin).

           

Malowanie niebiesko-żółte, charakterystyczny żółty zygzak na końcach, EDkowy przód. Numery m.in. 1919 (ZPR Bydgoszcz - często kursuje na trasie Aleksandrów Kuj. - Ciechocinek), 1937, 1953 (ZPR Szczecin).

           

Malowanie pomarańczowe z brunatnym pasem. Dawne barwy stosowane w ZT Toruń. Numery m.in. 1048, 1790, 1820. Obecnie nie ma tak pomalowanych EZT.

           

Malowanie pomarańczowo-brunatne. Dawne barwy stosowane w ZPR Szczecin. Numery m.in. 1524, 1538.

           

Malowanie czerwono-żółte, charakterystyczny żółty zygzak na końcach. Z daleka wyglądem udaje EDka. Można je spotkać np. w połączeniu z ED72. Nr m.in. 675, 1132, 1276, 1337, 1821 (ZPR Bydgoszcz), 1172 (ZPR Kraków).

           

Malowanie ciemnoniebieskio-kremowe, ściany czołowe i drzwi czerwone. Można je spotkać w Krakowie i Katowicach. Nr m.in. 1050, 1074, 1080, 1114. Często malowanie to  jest nazywane ''Karolinka''.

           

Malowanie brunatno-kremowe. Nr m.in. 1035, 1202, 1545 (ZPR Katowice), 1264, 1281, (ZPR Szczecin), 1567, 1590 (ZPR Warszawa). Nazywane kiblami deLuxe. Można je było spotkać np. na trasie Częstochowa - Warszawa, lub w składach Regio Plus w połączeniu z takim samym EZT, ale posiadającym przedziały 1 klasy (patrz poniżej). Obecnie jeżdżą jako zwykłe osobówki.

           

Malowanie brunatno-kremowe, w wagonie rb 1 klasa. Nr m.in. 1386, 1714, 1721, 1752, 1822, 1823 (ZPR Katowice), 1486 (ZPR Warszawa). Nazywane kiblami deLuxe. Można je było spotkać np. na trasie Częstochowa - Warszawa, lub w składach Regio plus w połączeniu z takim samym EZT, ale nie posiadającym przedziałów 1 klasy (patrz powyżej). Pojawiały się też np. jako posp. ''Ornak'' Katowice - Zakopane. Obecnie kursują jako zwykłe osobowe.

           

Malowanie brunatno-kremowe, przód EDkowy, typ deLuxe, brak 1 klasy. Numery: 1904, 1911 (ZPR Warszawa), 1946, 1947 (ZPR Szczecin).

           

Malowanie brunatno-kremowe, w wagonie rb 1 klasa, przód EDkowy. Nr m.in. 1912, 1913, 1914, 1915, 1916, 1917 (ZPR Warszawa). Nazywane kiblami deLuxe. Kursowały w składach pociągów Regio Plus. Obecnie spotyka się je na szlakach jako zwykłe osobowe.

           

Malowanie kremowo-skośnoczerwone, ściany czołowe kremowo-czerwone. W malowaniu takim występowały zespoły obsługujące pociągi InterRegio m.in. z Gdyni do Elbląga (Artus, Kaper, Żuławy, etc.) oraz do Słupska (Bryza). Nr m.in. 1100, 1101, 1603, 1608. W tej chwili już nie ma tak pomalowanych zespołów.

           

Malowanie pomarańczowe, ale bez drugiego brunatnego paska u dołu. Należące do ZPR Lublin pojawiają się w Warszawie, np. w pociągach z Dęblina. Należące do ZPR Olsztyn pojawiają się na linii Warszawa Wola - Nasielsk - Działdowo. Nr m.in. 1313, 1367.

           

Malowanie pomarańczowe, w wagonie rb jeden krótki przedział 1 klasy. Są to zespoły po niedawnej naprawie rewizyjnej. W środku siedzenia a’la Neoplan, zabudowane w suficie oświetlenie (jeden rząd świetlówek). Nr 1205, 1333, 1373, 1379 (ZPR Lublin), 1267 (ZPR Łódź). Można je było spotkać jako pociągi Regio Plus: Warszawa - Lublin, Łódź - Ostrów Wlkp.

           

Malowanie żółto-jasnoniebieskie, EDkowy przód. Jedyny, unikatowy numer 1953 (ZPR Szczecin).

           

Malowanie pomarańczowe, EDkowy przód, ale bez drugiego brunatnego paska u dołu. Pojawiają się np. w Warszawie jako pociągi z kierunku Działdowa do Warszawy Wola. Nr m.in. 1948, 1949.

           

''Nowomodne'' malowanie jasnoniebiesko-żółte, charakterystyczny żółty zygzak na końcach, boczne ściany ryflowane. Nr m.in. 674, 690, 708, 732, 949 (ZPR Szczecin / o. Kołobrzeg), 569, 676, 711, 714, 798, 799 (ZPR Bydgoszcz), 699, 793, 828, 960, 967, 970, 973, 1016 (ZPR Lublin), 019, 866, 879, 1074, 1080 (ZPR Kraków), 1044 (ZPR Łódź), 709, 762 (ZPR ???).

           

Nowe malowanie jasnoniebiesko-żółte, charakterystyczny żółty zygzak na końcach, boczne ściany gładkie. Nr m. in. 1226, 1248, 1450, 1479 (ZPR Łódź), 1280, 1339, 1384, 1482, 1557, 1570, 1793, 1794 (ZPR Bydgoszcz), 1440, 1441 (ZPR Wrocław), 1293, 1512, (ZPR Kraków), 1148 (ZPR Szczecin), 1332 (ZPR Olsztyn), 1171, 1455, 1488, 1663, 1726 (ZPR Lublin).

           

Nowe malowanie jasnoniebiesko-żółte, charakterystyczny żółty zygzak na końcach, boczne ściany gładkie, w wagonie rb 1 klasa. Kibel deLuxe starego typu w nowym malowaniu.

           

''Nowomodne'' malowanie brunatno-pomarańczowe, charakterystyczny zygzak na końcach, boczne ściany ryflowane. Nr m in. 203, 935, 1000 (ZPR Warszawa), 056, 936, 938, 940, 987 (ZPR Katowice).

           

Nowe malowanie brunatno-pomarańczowe, charakterystyczny zygzak na końcach, boczne ściany gładkie. Nr m.in. 1560, 1565, 1572, 1591, 1592, 1593, 1609, 1630, 1631, 1633, 1642, 1645, 1648, 1654, 1664, 1665, 1666, 1674, 1689, 1690, 1698, 1736, 1745, 1754, 1755, 1799, 1807, 1808 (ZPR Warszawa), 1348, 1351, 1408, 1415 (ZPR Katowice).

           

Nowe malowanie brunatno-pomarańczowe, charakterystyczny zygzak na końcach, w wagonie rb 1 klasa. Kibel deLuxe starego typu w nowym malowaniu.

           

''Nowomodne'' malowanie brunatno-pomarańczowe, charakterystyczny zygzak na końcach, EDkowy przód. Nr m.in. 1901, 1905, 1908, 1909, 1936, 1939, 1942 (ZPR Warszawa).

           

Nowe malowanie brunatno-pomarańczowe, charakterystyczny zygzak na końcach, w wagonie rb 1 klasa, przód EDkowy. Wersja deLuxe w nowym malowaniu. Nr m.in. 1912, 1913, 1914, 1916 (ZPR Warszawa).

           

Malowanie zielono-kremowo-żółte, kolorowe słoneczka i droga jako wzorki, boczne ściany gładkie. Nowe malowanie kibli należących do Kolei Mazowieckich. Nr m.in. 1566, 1593, 1594, 1662, 1700, 1748, 1785 (Koleje Mazowieckie).

           

Malowanie zielono-kremowo-żółte, kolorowe słoneczka i droga jako wzorki, boczne ściany ryflowane. Nowe malowanie kibli należących do Kolei Mazowieckich. Nr m.in. 203, 1000 (Koleje Mazowieckie).

           

Malowanie zielono-kremowo-żółte, kolorowe słoneczka i droga jako wzorki, przód EDkowy. Nowe malowanie kibli należących do Kolei Mazowieckich. Nr m.in. 1907, 1910, 1920 (Koleje Mazowieckie).

           

Malowanie zielono-kremowo-żółte, kolorowe słoneczka i droga jako wzorki, w wagonie rb 1 klasa, przód EDkowy. Wersja deLuxe w malowaniu Kolei Mazowieckich. Nr m.in. 1913, 1916 (Koleje Mazowieckie).

           

Malowanie zielono-kremowo-żółte, kolorowe słoneczka i droga jako wzorki, boczne ściany ryflowane. Czoło zmodernizowane podobnie jak w zespołach EN57-200X. Wnętrze zmodernizowane, bez ścianek działowych, nowa kabina maszynisty, nowe zawieszenie, i parę innych elementów. Nowa jakość Kolei Mazowieckich. Numery: 1109, 1173 (Koleje Mazowieckie).

           

Malowanie zielono-kremowo-żółte, kolorowe słoneczka i droga jako wzorki, boczne ściany gładkie. Kolejna modernizacja dla Kolei Mazowieckich, tym razem wyróżniająca się „kurnikami” na dachach wagonów, czyli zamontowanym ogrzewaniem nawiewnym. Numer 1486 (Koleje Mazowieckie).

           

Malowanie zgodne z EN57-200X, boczne ściany ryflowane. Malowanie to ma obowiązywać we wszystkich Zakładach Przewozów Regionalnych. Nr m.in. 647, 767.

           

Malowanie zgodne z EN57-200X, boczne ściany gładkie. Malowanie to ma obowiązywać we wszystkich Zakładach Przewozów Regionalnych. Nr m.in. 1172, 1532, 1701.

           

Malowanie zgodne z EN57-200X, boczne ściany gładkie, w wagonie rb jeden krótki przedział 1 klasy. Są to zespoły po niedawnej naprawie rewizyjnej i modernizacji w ZNTK Mińsk Maz. W przedziale kl. 1 zamontowane nowe fotele, ułożone po 3 w rzędzie. Nr m. in. 1164, 1166 (ZPR Wrocław).

           

Kolor kremowy z granatowymi paskami u dołu i nad oknami oraz pomarańczowym paskiem pod oknami, na scianach bocznych i czołowych loga SKM Warszawa. Są to zespoły z trójmiejskiej SKM, wypożyczone do SKM Warszawa. Nie są przemalowane, tylko oklejone folią w odpowiednich barwach. Numer 1718.

 

EW58

Zespoły serii EW58 są w posiadaniu SKM Trójmiasto. Posiadają dwa wagony silnikowe i jeden, środkowy, doczepny (s + d + s). Z serii liczącej niegdyś 28 sztuk zostało obecnie bodajże 6 lub 7, reszta została skreślona, najczęściej na skutek zniszczeń w wypadkach lub w pożarach (ciekawe, że tak fajnie się spaliły całe EZT !). Można je spotkać sporadycznie w Trójmieście. Początkowo wszystkie EW58 miały barwy pomarańczowo-żółte, jednak teraz występują w malowaniu przypominającym berliński S-Bahn.

           

Malowanie tradycyjne. Numery: 011.

           

Malowanie a’la S-Bahn. Numery: 006, 024, 028.

 

EW60

Istnieją tylko 2 egzemplarze serii EW60. Powstały jako kontynuacja serii EW58. Należały do SKM Trójmiasto, od roku 2000 stały w stanie agonalnym pod halą stacji postojowej Gdynia Cisowa. W 2006 roku zostały przetransportowane do Warszawy.

           

Malowanie tradycyjne. Numery: 001, 002 (SKM Trójmiasto).

           

Malowanie zielono-kremowo-żółte, kolorowe słoneczka i droga jako wzorki czyli barwy Kolei Mazowieckich. Nowe czoło, podobne do EN57-200X. Wnętrze zmodernizowane, bez ścianek działowych, nowa kabina maszynisty, nowe zawieszenie, i parę innych elementów. Nowa jakość Kolei Mazowieckich. Numery: 001, 002 (Koleje Mazowieckie).

 

EN71

Zespoły serii EN71 powstały jako odnoga serii EN57 specjalnie do obsługi górskiej linii Kraków - Zakopane. Różnią się dodatkowym wagonem silnikowym, czyli są 4-wagonowe. Początkowo wyprodukowano 20 egzemplarzy, wszystkie miały barwy żółto-niebieskie. W późniejszych latach zaczęły się pojawiać kolejne egzemplarze, tzw. składaki. Były one zestawiane z wagonów pochodzących z niekompletnych zespołów EN57. Obecnie można spotkać EN71 w innych malowaniach, np. typowych dla SKM, lub innych ZPR. Zespoły EN71 można łączyć w składy po 2 EZT. Mogą też współpracować z zespołami EN57 i ED72.

           

Malowanie żółto-jasnoniebieskie, wszystkie wagony ryflowane. Można je spotkać w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu.

           

Malowanie żółto-ciemnoniebieskie, wszystkie wagony ryflowane. Można je spotkać w Krakowie, Katowicach, Wrocławiu.

           

Malowanie żółto-niebieskie, wagony silnikowe ryflowane, wagony rozrządcze gładkie. Jeden ze składaków. Bywają inne kombinacje, np. 3 wagony ryflowane i 1 gładki. Można je spotkać np. w Krakowie, czy na SKM.

           

Malowanie żółto-niebieskie, wszystkie wagony gładkie.

           

Malowanie kremowo-skośnoniebieskie, boczne ściany ryflowane, ściany czołowe kremowo-niebieskie. Można je spotkać na trasach obsługiwanych przez SKM Trójmiasto.

           

Malowanie kremowo-skośnoniebieskie, boczne ściany gładkie, ściany czołowe kremowo-niebieskie. Można je spotkać na trasach obsługiwanych przez SKM Trójmiasto.

           

Pierwszy egzemplarz wyposażony w elektroniczne wyświetlacze. Numer 43. Był używany na trasie do Szklarskiej Poręby jako pociąg pospieszny Szrenica. Potem EZT zostały wycofane z tej linii z powodu ograniczenia prędkości (przy jeździe pod górę defektowały układy rozruchowe). Obecnie jeździ na trasach w okolicach Wrocławia.

           

Jedyny egzemplarz posiadający wagon z 1 klasą. Numer 007, nazywany żartobliwie James Bond (choć moim zdaniem bardziej pasowałoby Borewicz ;-). Udaje EDka i często zamiast EDka kursuje np. na trasie Kraków - Zakopane. Należy do ZPR Kraków.

           

Malowanie kremowo-skośnoczerwone, ściany czołowe kremowo-czerwone. Jest to malowanie EZT występujące w latach 90-tych. Nr m.in. 035, 038, 039 (Gdynia - obsługiwały szybkie połączenia w okolicach Trójmiasta), 007, 008, 018, 036, 037 (Sucha Beskidzka - obsługiwały szybkie połączenia na zakopiance). W tej chwili nie ma tak pomalowanych zespołów.

           

Malowanie jasnoniebiesko-żółte, charakterystyczny żółty zygzak na końcach, boczne ściany ryflowane. Jest to malowanie zgodne z nowymi wytycznymi ZPR. Nr m.in. 02.

           

Malowanie jasnoniebiesko-żółte, charakterystyczny żółty zygzak na końcach, boczne ściany gładkie. Jest to malowanie zgodne z nowymi wytycznymi ZPR. Nr m. in. 037 (ZPR Kraków).

           

Malowanie żółto-skośnoniebieskie, boczne ściany ryflowane, ściany czołowe żółto-niebieskie, drzwi żółto-niebieskie. Nowe malowanie EN71 należących do SKM, które teraz wyglądają jak SKM-owe EN57. Nr m. in. 047, 051.

           

Malowanie żółto-skośnoniebieskie, boczne ściany gładkie, ściany czołowe żółto-niebieskie, drzwi żółto-niebieskie. Nowe malowanie EN71 należących do SKM, które teraz wyglądają jak SKM-owe EN57. Nr m. in. 046.

          

Malowanie zgodne z EN57-200X, boczne ściany ryflowane. Malowanie to ma obowiązywać we wszystkich Zakładach Przewozów Regionalnych. Nr m.in. 006 (ZPR Kraków).

           

Malowanie jasnoniebiesko-żółte, charakterystyczny żółty zygzak na końcach, boczne ściany ryflowane, w wagonie rozrządczym 1 klasa. Jest to poczciwy 007 w nowym malowaniu ZPR Kraków.

           

Kolor kremowy z granatowymi paskami u dołu i nad oknami oraz pomarańczowym paskiem pod oknami, na scianach bocznych i czołowych loga SKM Warszawa. Jeden EZT z trójmiejskiej SKM był wypożyczony do SKM Warszawa w listopadzie 2006 roku. Nie był przemalowany, tylko oklejony folią w odpowiednich barwach. Nr 046.

           

Malowanie zielono-kremowo-żółte, kolorowe słoneczka i droga jako wzorki, boczne ściany ryflowane. Czoło zmodernizowane podobnie jak w zespołach EN57-200X. Wnętrze zmodernizowane, bez ścianek działowych, nowa kabina maszynisty, nowe zawieszenie, i parę innych elementów. Nowa jakość Kolei Mazowieckich. Numer 100 (Koleje Mazowieckie).

 

ED72

Zespoły serii ED72 powstały jako kontynuacja serii EN57/71 specjalnie do obsługi pociągów typu Inter Regio. Są czterowagonowe, posiadają dwa wagony silnikowe a w wagonie rb są przedziały 1 klasy. Z każdego wagonu silnikowego usunięto po jednym pantografie i wprowadzono przewód WN pomiędzy wagonami silnikowymi. Pierwsze egzemplarze posiadają zwykłe pantografy, później wprowadzono pantografy połówkowe. Ostatni egzemplarz tej serii posiada drzwi odskokowo-przesuwne (jak w ED73). Zespoły ED72 nazywane są EDkami. ED72 mogą być łączone w składy po 2 EZT. Mogą też współpracować z zespołami EN57 i EN71.

           

Zwykłe pantografy.

           

Połówkowe pantografy.

           

Malowanie jasnoniebiesko-żółte, zgodne z nowymi wytycznymi ZPR. Zwykłe pantografy.

           

Malowanie jasnoniebiesko-żółte, zgodne z nowymi wytycznymi ZPR. Połówkowe pantografy.

           

Nowe malowanie, zgodne z malowaniem EN57-200X. Zwykłe pantografy. Nr m.in. 014.

           

Nowe malowanie, zgodne z malowaniem EN57-200X. Połówkowe pantografy.

 

ED73

Jedyny zespół serii ED73 powstał jako kontynuacja serii ED72. Został wyposażony w pantografy połówkowe, drzwi odskokowo-przesuwne, oraz jako pierwszy pojazd na PKP w wózki z zawieszeniem pneumatycznym. Przez pewien okres odbywał jazdy testowe na różnych trasach, potem przez długi czas stał w krzakach z powodu braku środków na rewizję.

           

 

EN94

Zespoły serii EN94 zastąpiły w latach 70-tych stare EN80 na linii WKD. Są to dwuwagonowe EZT zasilane napięciem 600V. Skrajne wózki wagonów są napędzane, środkowy wspólny wózek jest toczny. Początkowo wszystkie zespoły posiadały jednolite malowanie i harmonijkowe 4-częściowe drzwi oraz nie posiadały górnego reflektora. W ramach napraw głównych we wszystkich zespołach drzwi wymieniono na odskokowo-przesuwne i zamontowano górny reflektor. Obecnie większość zespołów posiada nowe malowanie - barwy WKD.

           

Stare malowanie. Numery: 20, 29 (w zapasie, uszkodzone), 1, 12 (skreślone z inwentarza).

           

Nowe malowanie WKD. Wersja z żółtą ścianą czołową. Numery: 08, 13, 16, 17, 18, 19, 27, 30, 38 (stan na marzec 2004); 18 (stan na listopad 2004).

           

Nowe malowanie WKD. Wersja z czerwoną ścianą czołową. Numery: 03, 06, 09, 10, 14, 15, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 31, 32, 33, 35, 39, 40 (stan na marzec 2004).

           

Nowe malowanie, czerwona ściana czołowa. Połówkowy pantograf. Numer: 18.

 

EN95

Prototypowy zespół trakcyjny EN95 został wyprodukowany w zakładach PESA Bydgoszcz specjalnie na zamówienie województwa mazowieckiego do obsługi linii WKD. Jest to czterowagonowy EZT, zasilany napięciem 600V. Skrajne dwa wagony są silnikowo-rozrządcze, środkowe wagony są doczepne. Znaczna część nadwozia jest obniżona, co ma ułatwiać korzystanie z pociągu osobom niepełnosprawnym. Zespół został wyposażony m.in. w wiele urządzeń ułatwiających zarówno obsługę jak i zwiększających komfort podróży dla pasażerów. Prototyp został przetransportowany na sieć WKD w końcu czerwca 2004 roku, w planowej eksploatacji od września 2004.

           

Oto nowa kolejka WKD :-)))

 

14WE-01 do 06

Sześć sztuk zespołów 14WE powstało w Nowym Sączu w zakładach NEWAG na zlecenie nowego przewoźnika - Warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Przewoźnik ten to spółka powołana do życia na życzenie prezydenta Warszawy - Lecha Kaczyńskiego. Spółka SKM Warszawa zakupiła stare, częściowo spalone, zespoły serii EN57 od Trójmiejskiej SKM i zleciła zakładom NEWAG wybudowanie ''nowych'' zespołów z wykorzystaniem podzespołów (wózków, silników, elektryki) od starych poczciwych kibelków. Tak oto powstało cudo techniki w stylu silnik i podwozie Syrenki a nadwozie i wnętrze Mercedesa czyli EZT serii 14WE. Pierwotnie planowano oznaczyć serię jako EN57/M (to ''M'' od ''modernizacji''), ale jako że spółka nie ma nic wspólnego z PKP (i nie musi stosować oznaczeń a'la PKP) - wymyślono 14WE. Literka ''W'' w oznaczeniu sugeruje, że jest to pojazd przeznaczony do obsługi linii z wysokimi peronami. I rzeczywiście przy drzwiach nie ma stopni wejściowych. Dlatego też EZT tego typu nie mogą kursować na liniach z peronami niskimi (np. nie pojawią się na Warszawie Gdańskiej - no chyba, że podwyższy się tam perony). Z zewnątrz opływowe, ''nowomodne'' pudło, drzwi odskokowo-przesuwne, na dachu pantografy połówkowe i nad kabinami ''kurniki'' z elektryką. :-) W środku szerokie przeguby (zamiast wąskich przejść), brak ścianek działowych, siedzenia i wystrój a'la Neoplan czy Solaris, miejsce do przewozu rowerów, w jednych drzwiach urządzenie do podnoszenia wózków inwalidzkich. Zespoły te kursują na razie na jednej linii SKM Warszawa: od dworca Zachodniego do Falenicy. Na przejazdy obowiązują bilety Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie (te same co w autobusach, tramwajach i metrze + oczywiście Warszawska Karta Miejska).

           

Oto nowe wcielenie popularnego kibla: kiblolino, KaczoKibel, TGV, etc. :-)))

 

14WE-07, pociąg papieski

W związku z wizytą nowego Papieża - Benedykta XVI w Polsce w 2006 roku narodził się pomysł, aby zorganizować przejazdy specjalnych pociągów po liniach, które przebiegają przez miejscowości związane z Papieżem Janem Pawłem II. Ustalono że pociąg papieski będzie kursował na trasie Kraków - Skawina - Kalwaria Zebrzydowska - Wadowice. W tym celu szlak Kalwaria Zebrzydowska - Wadowice został wyremontowany, a do obsługi połączenia powstał w Nowym Sączu w zakładach NEWAG kolejny zespół z serii 14WE o numerze 07. Został on pomalowany w barwy watykańskie i wyposażony w urządzenia wizualno-nagłaśniające. Podczas podróży tym pociągiem turyści i pielgrzymi będą mogli wysłuchać materiały i obejrzeć filmy związane z Papieżem Janem Pawłem II. W celu umożliwienia korzystania z niskich peronów, które występują na trasie, egzemplarz ten został wyposażony w specjalne stopnie przy wszystkich drzwiach wejściowych. 14WE-07 jest własnością firmy NEWAG i będzie użyczany Małopolskiemu ZPR. W krakowskich Łagiewnikach pociąg został poświęcony przez przejeżdżającego Papieża Benedykta XVI. Na pamiątkę tego wydarzenia od kolejarzy Papież otrzymał model tego pociągu.

           

Pociąg papieski.

 

EN57-200X

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej pojawiła się możliwość dofinansowania wielu projektów (z różnych dziedzin) środkami z UE. Jednym z takich projektów jest modernizacja taboru kolejowego. W ramach tego projektu znalazły się środki na modernizację zespołów trakcyjnych serii EN57 będących w posiadaniu Zakładów Przewozów Regionalnych. Modernizacja ta polega na zmianie ściany czołowej (wg panującej mody :-), zmianie wyglądu wnętrza (nowe siedzenia, nowe kabiny WC), zmianie kabiny maszynisty, modernizacji wózków i zmianach paru innych drobniejszych elementów. Układ napędowy, aparatura elektryczna i sterowanie praktycznie pozostają bez zmian. W ten oto sposób narodziła się „podseria” - EN57 oznaczone numerami powyżej 2000. Modernizacja jest prowadzona przez zakłady PESA Bydgoszcz, NEWAG Nowy Sącz i ZNTK Mińsk Maz. Jak można się domyślać EZT wychodzące z tych różnych zakładów mogą się nieco różnić wyglądem. :-) Proponowane nazwy: NeoKibel, SPOT. :-)

           

Ramy okien w kolorze aluminium, boczne ściany gładkie. Nr m.in. 2004 (ex 1302), 2031 (ex 1308).

           

Ramy okien w kolorze nadwozia, boczne ściany gładkie. Nr m.in. 2001 (ex 1417), 2002 (ex 1152), 2003, 2006 (ex 1325), 2007 (ex 1352), 2011 (ex 1437), 2024 (ex 1436), 2029 (ex 1411), 2043 (ex 1381), 2051 (ex 1204), 2053.

           

Ramy okien w kolorze aluminium, boczne ściany ryflowane. Nr m.in. _______

           

Ramy okien w kolorze nadwozia, boczne ściany ryflowane. Nr m.in. 2005, 2037 (ex 1057), 2062.

 

ED59

Wreszcie nowa jakość na polskich torach. Na zlecenie Łódzkiego Wojewódzkiego Urzędu Marszałkowskiego firma PESA z Bydgoszczy opracowała i zbudowała nowoczesny elektryczny zespół trakcyjny. Zamówienie opiewało na zespół trójczłonowy, przystosowany do jazdy z prędkością 140/160 km/h. Zakłady PESA zbudowały zespół czteroczłonowy i nadały mu oznaczenie ED74. Zespół ten został skierowany na badania techniczne, homologacyjne i inne wymagane dla nowych konstrukcji. Po pomyślnym zaliczeniu testów, jazd próbnych zespół uzyskał homologację, która obejmuje zarówno wersję czteroczłonową jak i trójczłonową. Zespół ED74 posiada układ wagonów s + d + d + s. W skrajnych wózkach wagonów silnikowych zamontowano asynchroniczne 3-fazowe silniki prądu przemiennego zasilane poprzez układy elektroniczne wysokiej mocy (tyrystorowe). Wszystkie wózki (w tym toczne - wspólne dla dwóch sąsiadujących wagonów) posiadają jako pierwszy stopień usprężynowania elementy pneumatyczne. Z zespołu ED74-01 po uzyskaniu homologacji wyłączono jeden środkowy wagon doczepny i powstały zespół o układzie wagonów s + d + s oznaczono jako ED59-01. Prędkość maksymalna tego EZT została ustalona na 140 km/h. Zespół ten przekazano do Łodzi, gdzie obsługuje połączenia podmiejskie.

           

Pierwsza ''jaskółka'' na polskich torach. :-)

 

ED74

Zakłady PESA w Bydgoszczy zbudowały nowoczesny czteroczłonowy EZT i nadały mu oznaczenie ED74-01. Zespół ten został skierowany na badania techniczne, homologacyjne i inne wymagane dla nowych konstrukcji. Z zespołu ED74-01 po uzyskaniu homologacji wyłączono jeden środkowy wagon doczepny i powstały zespół o układzie wagonów s + d + s oznaczono jako ED59-01. Został on przekazany do Łodzi, gdzie będzie obsługiwał połączenia podmiejskie. Na podstawie opracowanej dokumentacji i na zamówienie PKP Przewozy Regionalne w zakładach PESA zostanie wyprodukowana seria 11 sztuk czteroczłonowych EZT serii ED47. Są one przystosowane do prędkości 160 km/h i obsługują połączenia Warszawa - Skierniewice - Koluszki - Łódź.

           

Najszybszy EZT na polskich torach. 1 klasa w części wagonu a. Nr 001.

           

Najszybszy EZT na polskich torach. 1 klasa w całym wagonie a. Nr 002-011.

 

Powrót na stronę główną