Porady i rozwiązania problemów

 

1. Zamknięcie Pikusia po odłączeniu akumulatora

 

Nie raz zdarza się sytuacja, gdy padnie akumulator i trzeba go zabrać do domu by podładować prostownikiem. Jak wówczas

zamknąć Pikusia? Centralny zamek nie działa, bo nie ma prądu. Przednie drzwi da się zamknąć od zewnątrz za pomocą

kluczyka. A tylne drzwi? Guziczków wewnątrz Pikusia nie ma... Wsiadamy zatem na tylne lewe siedzenie. Zamykamy

wszystkie drzwi. Sięgamy do przodu i przyciskiem na desce rozdzielczej ryglujemy centralny zamek, czyli ryglujemy

wszystkie drzwi. Podnosimy siedzenie kierowcy, odłączamy i wyjmujemy akumulator. Akumulator kładziemy na przednie

prawe siedzenie. Przechodzimy do przodu na siedzenie kierowcy. Otwieramy przednie lewe drzwi klamką wewnętrzną

- tylko one się odryglowują, reszta pozostaje zaryglowana. Wychodzimy z auta zabierając akumulator ze sobą. Lewe

przednie drzwi zamykamy i ryglujemy kluczykiem. Pikuś zostaje zamknięty. :-) Z podładowanym akumulatorem wracamy

do samochodu. Otwieramy lewe przednie drzwi kluczykiem. Po ich otwarciu wsadzamy rękę i tylne lewe drzwi otwieramy

wewnętrzną klamką. Teraz możemy już usiąść na tylne lewe siedzenie i zamontować naładowany akumulator. :-)

 

 

2. Wymiana elektrycznego lusterka zewnętrznego (różne wtyczki)

 

Czasami zachodzi potrzeba wymiany lusterka zewnętrznego, sterowanego elektrycznie. Okazuje się, że w Pikusiach

z róznych lat produkcji mogą występować lusterka z różnymi wtyczkami połączeniowymi. Opiszę to na moim przypadku.

Moje auto posiada wg specyfikacji lusterka ogrzewane, regulowane i składane elektrycznie. Ale prawe nie chciało się

składać - był uszkodzony mechanizm. Dlatego kupiłem na Allegro używane lusterko, w pełni działające, ale posiadające

inną wtyczkę niż to uszkodzone. Dlatego musiałem trochę pokombinować. Wziąłem miernik do ręki oraz taki mały

akumulator żelowy 12V, żeby posprawdzać jaki kabelek do czego służy. W sumie w lusterku składanym elektrycznie

występuje 7 przewodów (lewe lusterko) lub 9 przewodów (prawe lusterko): Przewody: 1) i 2) zielone - ogrzewanie

lusterka, tu omomierz pokazuje cały czas tą samą wartość, po podłączeniu 12V z akumulatora czuć ciepełko.

Przewody: 3) i 4) (tylko w prawym lusterku) czarne - czujnik temperatury, tu omomierz pokazuje wartości rezystancji

w zależności od temperatury, można chuchnąć na czujnik temperatury to wartość rezystancji się zmieni.

Przewody: 5) niebieski, 6) czerwony, 7) zielony - te służą do regulacji położenia lustra. Czerwony jest wspólny, a pozostałe

dwa to regulacja w pionie i w poziomie. Odpowiednie podawanie 12V na te przewody powoduje odpowiednie ruchy

silniczków sterujących położeniem lustra. Pozostałe 2 przewody (koloru nie pamiętam) służą do składania lustra. Co ciekawe

napięcie na wtyczce wychodzącej z drzwi jest obecne cały czas. Z tym, że jeśli pokrętło regulacji jest w górze to plus jest na

jednym a minus na drugim, a gdy pokrętło regulacji jest w dół, to napięcie zmienia bieguny. I na to reaguje silnik składania

lusterka. Takie same kolory przewodów były w obu lusterkach - uszkodzonym i tym kupionym. Pozostało zatem obcięcie

wtyczek w obu lusterkach i ich zamiana. Przewody oczywiście zostały polutowane, zgodnie z opisanymi powyżej kolorami.

 

 

Powrót na stronę nadrzędną