Porady i rozwiązania problemów
1. Zamknięcie Pikusia po odłączeniu akumulatora
Nie raz zdarza się sytuacja, gdy padnie akumulator i trzeba go zabrać do domu by podładować prostownikiem. Jak wówczas
zamknąć Pikusia? Centralny zamek nie działa, bo nie ma prądu. Przednie drzwi da się zamknąć od zewnątrz za pomocą
kluczyka. A tylne drzwi? Guziczków wewnątrz Pikusia nie ma... Wsiadamy zatem na tylne lewe siedzenie. Zamykamy
wszystkie drzwi. Sięgamy do przodu i przyciskiem na desce rozdzielczej ryglujemy centralny zamek, czyli ryglujemy
wszystkie drzwi. Podnosimy siedzenie kierowcy, odłączamy i wyjmujemy akumulator. Akumulator kładziemy na przednie
prawe siedzenie. Przechodzimy do przodu na siedzenie kierowcy. Otwieramy przednie lewe drzwi klamką wewnętrzną
- tylko one się odryglowują, reszta pozostaje zaryglowana. Wychodzimy z auta zabierając akumulator ze sobą. Lewe
przednie drzwi zamykamy i ryglujemy kluczykiem. Pikuś zostaje zamknięty. :-) Z podładowanym akumulatorem wracamy
do samochodu. Otwieramy lewe przednie drzwi kluczykiem. Po ich otwarciu wsadzamy rękę i tylne lewe drzwi otwieramy
wewnętrzną klamką. Teraz możemy już usiąść na tylne lewe siedzenie i zamontować naładowany akumulator. :-)
2. Wymiana elektrycznego lusterka zewnętrznego (różne wtyczki)
Czasami zachodzi potrzeba wymiany lusterka zewnętrznego, sterowanego elektrycznie. Okazuje się, że w Pikusiach
z róznych lat produkcji mogą występować lusterka z różnymi wtyczkami połączeniowymi. Opiszę to na moim przypadku.
Moje auto posiada wg specyfikacji lusterka ogrzewane, regulowane i składane elektrycznie. Ale prawe nie chciało się
składać - był uszkodzony mechanizm. Dlatego kupiłem na Allegro używane lusterko, w pełni działające, ale posiadające
inną wtyczkę niż to uszkodzone. Dlatego musiałem trochę pokombinować. Wziąłem miernik do ręki oraz taki mały
akumulator żelowy 12V, żeby posprawdzać jaki kabelek do czego służy. W sumie w lusterku składanym elektrycznie
występuje 7 przewodów (lewe lusterko) lub 9 przewodów (prawe lusterko): Przewody: 1) i 2) zielone - ogrzewanie
lusterka, tu omomierz pokazuje cały czas tą samą wartość, po podłączeniu 12V z akumulatora czuć ciepełko.
Przewody: 3) i 4) (tylko w prawym lusterku) czarne - czujnik temperatury, tu omomierz pokazuje wartości rezystancji
w zależności od temperatury, można chuchnąć na czujnik temperatury to wartość rezystancji się zmieni.
Przewody: 5) niebieski, 6) czerwony, 7) zielony - te służą do regulacji położenia lustra. Czerwony jest wspólny, a pozostałe
dwa to regulacja w pionie i w poziomie. Odpowiednie podawanie 12V na te przewody powoduje odpowiednie ruchy
silniczków sterujących położeniem lustra. Pozostałe 2 przewody (koloru nie pamiętam) służą do składania lustra. Co ciekawe
napięcie na wtyczce wychodzącej z drzwi jest obecne cały czas. Z tym, że jeśli pokrętło regulacji jest w górze to plus jest na
jednym a minus na drugim, a gdy pokrętło regulacji jest w dół, to napięcie zmienia bieguny. I na to reaguje silnik składania
lusterka. Takie same kolory przewodów były w obu lusterkach - uszkodzonym i tym kupionym. Pozostało zatem obcięcie
wtyczek w obu lusterkach i ich zamiana. Przewody oczywiście zostały polutowane, zgodnie z opisanymi powyżej kolorami.