Rowerem od Porajowa do Bałtyku 2024, część 1

od Trójstyku granic w Porajowie do Słubic (szlakiem Oder Neisse Radweg / D12)

opis, mapa i galeria zdjęciowa

Dzień 1, sobota, 08.06.2024

Trasa: Porajów - Trójstyk granic PL/DE/CZ - Zittau -  Klasztor Marienthal - Gorlitz - Zgorzelec - Sulików, dystans 64 km

Wycieczkę rozpoczynamy w Porajowie, skąd udajemy się na trójstyk granic Polska/Niemcy/Czechy, znajdujący się przy ujściu potoku do Nysy

Łużyckiej. Stamtąd przez mostek na potoku granicznym wjeżdżamy na teren Czech. Jedziemy wzdłuż Nysy Łużyckiej, która jest tu wąską rzeczką.

Po paru km przejeżdżamy przez most na jej drugi brzeg i zakręcamy w kierunku granicy z Niemcami. Następnie oglądamy jescze raz trójstyk

granic, tym razem od strony niemieckiej. Dojeżdżamy do Zittau, tu na rynku przerwa na kawę. Potem wyruszamy na szlak, wzdłuż Nysy Łużyckiej.

Po drodze dwa razy przejeżdżamy pod mostami kolejowymi, linia kolejowa Gorlitz - Zittau kilka razy przekracza tu granicę PL/DE ze względu na zakola

rzeki, która jest naturalną granicą. Szlak rowerowy D10 to elegancka ścieżka, dobrze oznakowana, w 90% asfaltowa. Docieramy do Klasztoru Marienthal,

tu krótki odpoczynek. Dalej wzdłuż rzeki dojeżdżamy do Gorlitz, przez most graniczny do Zgorzelca i ostatnie km do Sulikowa, na nocleg do rodziny.

Rowery gotowe do jazdy.

Początek wyprawy. :)

Porajów. Trójstyk granic

Polska - Czechy - Niemcy.

Nysa Łużycka.

Trójstyk granic od strony Niemiec.

Zittau. Most kolejowy.

Zittau. Ratusz.

Zittau. Kościół.

Zittau. Rynek.

Nysa Łużycka. Most kolejowy.

Klasztor Marienthal.

Gorlitz. Most kolejowy.

Gorlitz. Nysa Łużycka.

Dzień 2, niedziela, 09.06.2024

Trasa: Sulików - Zgorzelec - Gorlitz - Rothenburg - Bad Muskau (Mużaków) - Łęknica, dystans 82 km

Z Sulikowa wyruszamy rano, po drodze wstępujemy do miejscowej szkoły podstawowej, żeby oddać głos w wyborach do Europarlamentu. :)

Dojeżdżamy do Zgorzelca, przez most do Gorlitz i ruszamy na północ brzegiem Nysy Łużyckiej. Dojeżdżamy do centrum i napotykamy

na miejscową imprezę. Gra orkiestra, jest ogrodzony teren, ulicami miasta biegną uczesnicy amatorskiego biegu. Dlatego bocznymi uliczkami

Starego Miasta musimy tą imprezę objechać i wracamy na szlak rowerowy kawałek dalej. Jedziemy do miasteczka Rothenburg. Tu na rynku

jest włoska knajpka, gdzie zamawiamy kawę. Ale po chwili stwierdzamy, że chce nam się jeść, więc zamawiamy a jakże - pizzę. :) Dalej jedziemy

do Bad Muskau (Mużakowa). Trasa rowerowa biegnie przez pola, łąki, lasy, i jest to praktycznie cały czas elegancka asfaltowa ścieżka.

Po drodze mijamy miasteczka i wioski, z widocznym "niemieckim porządkiem". Z Mużakowa przejeżdżamy mostem na polską stronę,

prosto z mostu na bazar w Łęknicy. Bazar prosto z PRL-u, blaszane budy, widok wprost fatalny. Niezbyt piękna wizytówka Polski...

Na szczęście nocleg w Łęknicy mamy w nieco ładniejszej okolicy, niedaleko wejścia do Parku Mużakowskiego. :)

Mapa trasy (ślad z GPS):

Gorlitz. Most nad Nysą Łużycką.

Rothenburg. Rynek.

Szlak rowerowy D12.

Bad Muskau. Kładka pieszo-rowerowa.

Bad Muskau. Pałac.

Dzień 3, poniedziałek, 10.06.2024

Trasa: Łęknica - Bad Muskau - Forst (Lausitz) - Guben - Gubin, dystans 72 km

Trasa nadal bardzo dobra. Przejeżdżamy przez Park Mużakowski. Super ścieżka asfaltowa, przez pola, łąki i lasy. W niektórych miasteczkach

kawałki bruku, ale taki urok tych małych miejscowości w Niemczech. Dojeżdżamy do Forst, gdzie zatrzymujemy się na odpoczynek.

Oglądamy ruiny kilku mostów i kładek, które kiedyś łączyły Forst z Zasiekami po polskiej stronie. Dowiadujemy się, że zabudowa

tej miejscowości została rozebrana a cegły wywiezione na odbudowę Warszawy. :) Dojeżdżamy do Guben i przez most do Gubina.

Udajemy się dopensjonatu, który jest na uboczu. Zostawiamy rowery i pieszo idziemy do centrum. Tu w restauracji

znajdującej się w budynku ratusza jemy obiad. Obok podziwiamy katedrę, a właściwie to ruiny katedry...

Łęknica. Park Mużakowski.

Elektrownia wodna na Nysie Łużyckiej.

Forst. Ruiny kładki pieszej.

Forst. Ruiny mostu.

Guben. Nieczynny most kolejowy.

Gubin. Ruiny katedry.

Dzień 4, wtorek, 11.06.2024

Trasa: Gubin - Guben - Ratzdorf - Eisenhuttenstadt - Frankfurt - Słubice, dystans 68 km

Po wyjechaniu z Gubina nadal jedziemy wzdluż Nysy Łużyckiej. Widoki przepiękne, przyroda, spokój, cisza, elegancka asfaltowa ścieżka. W miejscowości

Ratzdorf jedziemy wzdłuż wału przeciwpowodziowego, ok. 2 km po betonowych płytach. W ten sposób docieramy do miejsca, gdzie Nysa Łużycka

wpada do Odry. Przy Odrze robimy sobie któtki postój, niedaleko wodowskazu. Automatycznego, który stan Odry pokazuje na wyświetlaczu. Dalej wzdłuż

Odry jedziemy trasą D12, po wałach. Dojeżdżamy do Eisenhuttenstadt, przejeżdżamy przez most na kanele Odra - Sprewa. Przejeżdżamy przez centrum,

w którym nie ma nic ciekawego. Na obrzeżach widzimy ruiny jakiegoś zakładu przemysłowego. Dalej wzdłuż Odry dojeżdżamy na przedmieścia

Frankfurtu. Tu szlak rowerowy zbliża się do ruchliwej drogi, nie jest to zbyt ciekawy kawałek. Dalej jednak odbija w spokojniejsze okolice i prowadzi

przez wyspę utworzoną przez Odrę i jej odnogę - Starą Odrę. Z wyspy przejeżdżamy przez mostek do centrum. Tu oglądamy katedrę. Przez most

na Odrze jedziemy do Słubic, gdzie w centrum zatrzymujemy się na kawę i lody. I udajemy się na nocleg do rodziny.